Christina Schiller

Romanceförfattare

Meny
  • Om Christina
  • Utgivna Böcker
    • Forsberga serien
      • Hemligheter små
      • Brutna små regler
      • Små stjärnor i natten
    • Låt spelet börja
    • Systrarna i Forsberga
      • Ett vaniljhjärta om dagen
      • Två röster i natten
      • Alla goda ting är tre
    • Gränslös Kärlek
      • Blind Kärlek
      • Be mig stanna
    • Serien om Glimmerstad slott
      • Greven & Guvernanten
      • Ödet förde oss hit
  • Events
  • Press/Kontakt
  • Nyhetsbrev
Meny

Etikett: Förlag

Kill some darlings my dear

Publicerad den 15 november, 2016 av christinas

Idag har jag bestämt mig för att lyda redaktörens råd och plocka bort två personers perspektiv. Deras historia kommer istället att ses genom min hjälte och hjältinnas ögon. Detta innebär att jag kommer få skriva om ett till två kapitel samt en handfull scener.

Jag ska erkänna att det inte har varit ett lätt beslut. Egentligen vill jag ha kvar dem men jag får lita på min redaktör. Om det inte känns bra med ändringen så kan vi ju alltid plocka tillbaka dem 🙂

Har ni plockat bort några darlings i era manus? Blev det till det bättre eller plockade ni tillbaka dem?

Två veckor kvar till deadline. Kämpa på Christina, kämpa på!

 

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Manuset är tillbaka

Publicerad den 7 november, 2016 av christinas

Idag plingade det till i mejlen och nu är manuset tillbaka hos mig igen. Med 121 kommentarer och en hel del rött på sidorna 🙂

Jag har fått lite att jobba med kan man säga.

Har precis läst igenom alla kommentarer (och har skrattat så jag nästan kissat på mig åt vissa av dem för de är så klockrena och stämmer verkligen) och skummat igenom manuset och alla röda markeringar. Känslan i kroppen just nu är faktiskt att detta kommer att bli riktigt bra när vi är klara. Nu sitter storyn på plats och vi börjar finputsa.

Deadline är satt till 1 december för denna omgång och det ska jag väl hinna hoppas jag. Bara att kavla upp ärmarna och sätta igång 🙂

Jag verkligen längtar efter att ni ska få ta del av boken.

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Ladda batterierna och läslov

Publicerad den 30 oktober, 2016 av christinas

Har precis tryckt på skicka.

Manuset har gått iväg till redaktören och nu är det bara att vänta. Är sjukt nervös men samtidigt så peppad. Det är ju det här som jag jobbat så hårt för. Jag vet att jag inte följt alla åsikter som redaktören hade i sitt utlåtande (det var min redaktör som lektörsläste manuset för förlaget och rekommenderade utgivning – tack för det <3) men med de fördjupningar och ändringar som jag gjort hoppas jag att denna reviderade version ska vinna över hen på de punkterna. Vi får se vad feedbacken blir helt enkelt.

Nu ska jag ladda batterierna innan manuset kommer tillbaka och det tänker jag göra genom att läsa, läsa och läsa. Och kanske plotta lite på min Steampunk romance som jag kommer att jobba med under NaNoWriMo 🙂 Tänkte först att jag skulle köra igång med trea men Steampunken vill inte lämna mig ifred så jag kör på den. Kan bli sjukt bra om jag bara lyckas med utförandet.

c_schiller heter jag och ni får gärna lägga till mig som vän om det är någon mer där ute som ska vara med i NaNoWriMo.

Barnen har höstlov (läslov) nu till veckan. Tonåringen är hemma och Grodan kommer gå på fritids några timmar om dagen så att jag kan jobba. Ska försöka få bada barnen att läsa minst en bok var under lovet. Jag börjar vinna över dem sakta men säkert och fortsätter att kämpa för att de ska se tjusningen med böcker och att läsa. Läser era barn mycket? ja ni som har lite äldre barn som läser själva 🙂

Kram på er!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Woho

Publicerad den 25 oktober, 2016 av christinas

Då var alla stora ändringar på plats i manuset. Nu ska det läsas igenom en gång till, fixa till kommentarerna som blir (det blir det ju alltid) och sedan skickar jag det till redaktören 🙂 Förhoppningsvis går det iväg på fredag!

Den här redigeringsomgången har varit ganska kämpig även om jag verkligen märker att manuset blir så mycket bättre. Kanske har det varit kämpigt för att det inte riktigt känns som att det kommer bli en bok än även om jag vet att den kommer att finnas i handeln till sommaren. Den första glädjeyran över att bli antagen har liksom lagt sig. Jag hoppas att nästa runda, när jag fått feedback från redaktören, kommer att gå lättare 🙂

Mellan redigeringsstunderna här hemma så har jag även försökt att knåpa ihop en Halloween dräkt till minsta sonen som ska ha spökparty i skolan på fredag. Det blir Steampunk för hela slanten till min stora förtjusning 🙂 Har precis sytt färdigt hans hatt och ska ge mig på att sy en rock och väst till honom. Han är så taggad för detta. Vi har även knåpat ihop en jetpack och steampunk googgles 🙂 Han kommer att bli så söt.

Visar bild om jag får för honom när allt är klart 🙂

På lördag ska vi hem till grannar på Halloween party och då ska även jag klä upp mig i mina Steampunk kläder. Kan säga att Grodan ser så fram emot detta och jag är superglad att äntligen ha hittat någon i familjen som tycker att det är lika roligt som jag!

Vad ska ni hitta på på Halloween? Firar ni det överhuvudtaget? För oss blir det första året som hela familjen ska fira.

Kram på er!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Två tredjedelar

Publicerad den 18 oktober, 2016 av christinas

Japp 2/3 av Hemligheter små har jag nu tagit mig igenom. Vissa saker har jag strukit helt, jag har förtydligat andra saker, bytt perspektiv i en scen, lagt till lite hintar och krokar utan att avslöja för mycket om vad som komma skall osv. + att jag har fördjupat en del av konflikten.

Nu är det sista tredjedelen kvar och där vet jag att det finns massor att jobba med, följd saker till det som jag fixat och lagt till i manuset + en hel del annat men jag har sagt det innan och jag säger det igen: jag tror verkligen att det kommer att bli så jäkla bra när vi är klara!

Det blir något nytt att lägga till på den svenska romance scenen, som växer för varje dag som går.

Jag älskar att romance börjar ta plats på litteraturscenen och jag längtar efter att också få vara med och sprida ordet om hur fantastisk romance är som genre och litteratur att läsa.

Nej nu ska jag steka pannkakor till familjen och sedan ska jag sätta mig vid min lilla mysiga skrivplats igen och ta mig an en sexscen som ska få sig en ordentlig genomgång!

Kram, kram

Ps. Är det någon som läser bloggen som ska vara med i årets NaNoWriMo? Jag funderar på att vara med och ge mig i kast med trean… har inga förhoppningar om att skriva 50 000 ord men kanske hälften 🙂

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Inget nytt att rapportera 

Publicerad den 14 oktober, 2016 av christinas

Nej, här händer inte så mycket nytt eller spännande just nu. 

Jag snörvlar fortfarande, fryser en hel del och redigerar. 

Japp jag är ordentligt fast i redigeringsträsket och lär inte kravla mig upp ur det än på ett tag.  Men det känns bra. Det känns som att manuset blir tajtare för varje genomgång. Så när vi är klara kommer manuset vara så tajt att det inte behöver spanx för att hålla ihop storyn iaf 🙂 

Nej, nu lite lunch och en promenad med Maya innan det är dags att fortsätta redigera ett tag till. 

Happy friday  <3

Mina ständiga följeslagare och jag 😀

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Tre kapitel

Publicerad den 3 oktober, 2016 av christinas

Tre kapitel har jag hunnit med idag. 

Måste fundera lite till på hur jag ska lösa en sak i manuset om jag gör ändringen som redaktören föreslår att jag ska göra.

Kan säga att jag sett ut som bilden nedan mest hela dagen tror jag 🙂 

Mitt ”hur-i-helskotta-ska-jag-lösa-det-här” ansiktsuttryck som jag kommer ha stora delar av denna redigeringsrunda gissar jag!

 

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Hej Måndag, hej redigerings start

Publicerad den 3 oktober, 2016 av christinas

Idag har jag en inplanerad skrivdag vilket betyder att det är dags att dra igång med redigeringen av Hemligheter små.
Det är lite skräckblandad förtjusning här just nu innan jag öppnat dokumentet och verkligen sätter igång. Och jag har dessutom inte ens bestämt mig för vilket angreppssätt jag ska ha. Ett kapitel i taget eller en karaktär i taget?

Ja, ja det är väl bara till att kavla upp ärmarna och göra det 🙂 Jag har ju som tur är redaktörens anteckningar som stöd.

Önska mig lycka till!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Sista oktober

Publicerad den 28 september, 2016 av christinas

Deadline för första revideringen är satt. Så nu är det bara till att kavla upp ärmarna och köra igång 🙂 

Har inte öppnat Hemligheter små sedan början av augusti så det ska bli så roligt att få jobba med det igen. Att få umgås med mina älskade karaktärer. 

Vi ska slipa och putsa och göra vårt bästa för att få fram det bästa manuset som bara går. 

Det ska bli så roligt. Just nu svävar jag på små moln. Det är ju det här jag kämpat så för. Att få göra den här resan tillsammans med ett förlag som tror på mitt manus lika mycket som jag gör. 

Nu kör vi! 

Inviger nya temuggen medan jag läser igenom responsen från redaktören en gång till.

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Trött författare är hemma igen

Publicerad den 24 september, 201626 september, 2016 av christinas

Jag är så trött i benen och i knoppen men jag har haft en helt underbar dag i Göteborg på Bokmässan och går och lägger mig med ett leende på läpparna ikväll med en enda tanke i huvudet: Nästa år är det min tur. Då kommer min bok finnas med 🙂

Jag har fått träffa helt fantastiska personer idag. Personer som delar min kärlek till Romance genren. Det var så roligt att få träffa dem alla men roligast var nog att äntligen få träffa fina Sara IRL 🙂 Har följt hennes blogg ett bra tag, vi har testläst manus åt varandra och mejlat lite till och från. Nu fick vi äntligen ses och jag fick med mig hennes fina fina bok hem. En paranormal romance som jag verkligen ser fram emot att läsa.

20160924_153549
Fina Sara med sin debutbok Ensamvarg. En Paranormal Romance.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har lyssnat på fantastiska författare som pratat om sina böcker lite här och var på mässan. Det är fullt av små podier där det händer saker mest hela tiden.

Jenny Jägerfeld pratar om sin bok Brorsan är Kung.
Jenny Jägerfeld pratar om sin bok Brorsan är Kung.

 

 

 

 

 

 

 

Mats Strandberg pratar om sina böcker.
Mats Strandberg pratar om sina böcker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag var bort till mitt förlag Harlequin (HarperCollins Nordic) och vågade säga hej. Passade även på att lyssna på Lina Forss som pratade om sin bok Arvtagerskan (en nutida romance) och köpte fina Sofias bok När drömmen slår in (en nutida romance) och fick den även signerad 🙂

20160924_140103
Lina Forss pratar om sin bok Arvtagerskan, en nutida svensk romance i Stockholmsmiljö.

 

 

 

 

 

 

 

20160924_195234
Böckerna jag köpte till mig själv idag 🙂
20160924_195151
Böckerna jag köpte till barnen. Tonåringen älskar böckerna om Percy Jackson och den lille försöker vi att få till att hitta läsglädjen (han har det lite kämpigt med läsningen) och eftersom han kastade sig över böckerna och skulle läsa med en gång så verkar de ha fått godkänt 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gjorde även mitt debutframträdande som författare i radio idag på mässan 🙂 Jag var med i Göteborgs studentradio och pratade Romance och skrivande 🙂 Så roligt och jag fick verkligen mersmak men jag måste bli bättre på att prata om mig själv och mitt författarskap och inte babbla på om Romance i allmänhet 🙂 Men det är ju så roligt att få prata Romance och få andra nyfikna på genren. Ja ja övning ger färdighet heter det ju.

Bokmässan är över för i år för min del men jag ser fram emot vad som väntar under det här året som är kvar tills nästa gång det är dags 🙂

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …
  • Previous
  • 1
  • …
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Next
Be mig stanna är den andra fristående delen i serien Gränslös kärlek, en historisk romance om hemligheter, passion och andra chanser i livet.
Finns som ljudbok, e-bok och pocket.
Prenumerera på Christinas Nyhetsbrev
© 2026 Christina Schiller | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema
 

Laddar in kommentarer …
 

    %d