Christina Schiller

Romanceförfattare

Meny
  • Om Christina
  • Utgivna Böcker
    • Forsberga serien
      • Hemligheter små
      • Brutna små regler
      • Små stjärnor i natten
    • Låt spelet börja
    • Systrarna i Forsberga
      • Ett vaniljhjärta om dagen
      • Två röster i natten
      • Alla goda ting är tre
    • Gränslös Kärlek
      • Blind Kärlek
      • Be mig stanna
    • Serien om Glimmerstad slott
      • Greven & Guvernanten
      • Ödet förde oss hit
  • Events
  • Press/Kontakt
  • Nyhetsbrev
Meny

Etikett: Redaktör

På botten

Publicerad den 18 oktober, 2017 av christinas

Hej finisar <3

Idag befinner jag mig på botten.

Manuset suger.

Det känns som att det bara är en massa scener staplade på varandra som inte hänger ihop överhuvudtaget 🙁 och jag har ingen aning om hur jag ska fixa det.

Allt känns bara blä och deadline på fredag.

Yay.

Så, nu har jag fått klaga lite. Dags att rycka upp sig och ta tag i den här skiten.

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Kill your darlings

Publicerad den 13 oktober, 2017 av christinas

I morse tog jag mod till mig.

Jag raderade ett helt kapitel :-0

Det kapitlet har skavt något enormt och hur jag än vänt och vridit, skrivit om och försökt så passar det inte in.

Nu när det är gjort så undrar jag bara varför jag inte gjorde det tidigare 🙂

Sista tredjedelen som känts omöjlig att reda ut och bara varit kaos känns nu mycket bättre. Det blev ett bättre flyt.

Nu hoppas jag bara att min redaktör håller med 🙂

Kram på er!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Seg måndag

Publicerad den 18 september, 2017 av christinas

Hallå godingar <3

Idag har det varit segt att komma igång med redigeringen. Jag vet inte riktigt varför men det har verkligen tagit emot. Tankarna har hela tiden vandrat iväg och jag tappar tråden osv. Förhoppningsvis kommer det gå lättare i morgon igen.

Jag har funderat lite på om jag ska ta och rita upp manuset på en tidslinje, så att jag kan få ännu en överblick över manuset. Jag har ju mina post-it lappar men jag känner att jag behöver ytterligare något för att få grepp om hur dramaturgin ser ut. Vart vändningarna och klimax ligger.

Vi får se hur jag gör. Med Hemligheter små fungerade tidslinjen ganska bra.

Har även en ny scen som ligger och pockar på uppmärksamhet i min hjärna. En scen som kommer att ge mer tyngd åt Agnes och åt upplösningen. Funderar på om jag ska ta och skriva den ikväll.

Hur ser det ut för er? Skriver ni? Redigerar? Funderar?

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Nu vet jag vad jag ska göra

Publicerad den 11 september, 2017 av christinas

Nästan precis som jag postade det förra inlägget så damp ett mejl ner i Inboxen från min redaktör 🙂

Manuset är tillbaka!

Har precis läst igenom kommentarerna i manuset och det medföljande mejlet. Jag har lite arbete framför mig, lite saker att ta ställning till men överlag känns det bra och den där goa känslan är tillbaka. Den som säger att jag älskar mitt manus och mina karaktärer och att det här kommer bli en riktigt bra bok … om några vändor med redigering 🙂

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Vad ska jag göra nu?

Publicerad den 11 september, 2017 av christinas

Det känns lite tomt utan att ha ett manus att pilla med varje ledig stund, så dagens blogginlägg på Debutantbloggen fick handla om det och om vad jag gör för att fördriva tiden tills manuset kommer tillbaka från redaktören.

Jag tipsar även om en paneldebatt som finns på Youtube med Cristina Arreola, Julia Quinn, Eloisa James, Maya Rodale and Sarah MacLean. Den heter Feminists Take on the Romance Genre. Så jäkla intressant att lyssna på och när jag blir stor vill jag bli lika bra som dem!
(jag lägger även in videon längst ner i detta inlägg för er som vill se)

Annars så händer det inte så mycket här. Jag går mest och väntar på feedbacken så jag kan sätta tänderna i manuset igen.
Jag har börjat planera lite smått inför Bokmässan. Första klänningen är nästan färdigsydd och den andra ska jag börja med senare i veckan. Sen får vi se vilken det blir som får åka på när det väl är dags för mässa. Ska även trycka text på en munkjacka. Blir nog texten ”I’m a Romance Writer, What’s your Superpower?”
Tycker att den är lite rolig 🙂

Sen har jag fortsatt att skriva lite smått på mitt Steampunk manus och skrivit en ganska detaljerad synopsis på en fristående samtida romance som jag tror kan bli toppen och lite annorlunda.
När jag ska hinna skriva den var dock en annan femma 🙂 men, men jag löser det.

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Och där gick det iväg

Publicerad den 31 augusti, 201731 augusti, 2017 av christinas

Det reviderade manuset är nu skickat till min redaktör.

Jag gillar förändringarna jag gjort i manuset och jag hoppas att min redaktör också ska tycka om dem. Att de gjort manuset bättre istället för sämre. Jag menar, vilken skräck det skulle vara om man fick tillbaka att det blev sämre!

Fokus denna revidering har legat på att få intrigen att fungera, så jag vet att det saknas miljöbeskrivningar och gestaltning och jag har fortfarande några scener som inte är helt färdigskrivna (alltså det saknas ett avslut på dem så att det inte blir så korthugget som det är nu) men de har bråkat med mig och vill inte alls.

Men jag skickade in det ändå.

Detta är ju saker som jag kan fixa till nästa runda bara intrigen sitter som en smäck.

Har även några lösa trådar som jag måste knyta ihop, men min hjärna jobbar på det.

Det är lite panik och skäms känslor som dyker upp just nu, eftersom manuset är så långt ifrån att vara klart och jag funderar på hur alla andra som ligger vid förlag har det? Om de också lämnar i från sig såna här manus som jag gjort eller om de är nästintill perfekta från början?

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Feedback time

Publicerad den 6 juli, 2017 av christinas

Den första feedbacken på Brutna små regler kom idag.

Jag fick en hel del att tänka på kan jag säga 🙂

Det mesta handlar om att flytta scener och lägga till nya samt stryka några.

Jag var lång ifrån nöjd med manuset när jag skickade in det så jag visste att jag skulle få mycket att jobba med. Nu ska jag låta feedbacken sjunka in och på måndag drar jag igång med att försöka bringa ordning i kaoset 🙂

Det kommer att bli en bok av det här med 🙂

Kram på er!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Att plötsligt inte ha ett manus att pilla med

Publicerad den 9 december, 2016 av christinas

Jag har abstinens.

I onsdags var jag så så trött på mitt manus men nu känns det konstigt att inte sitta med det och redigera, fundera på formuleringar osv. Det känns tomt. Och det kliar i fingrarna efter att få skriva.
I mitt huvud snurrar storyn hela tiden. Jag vrider och vänder på saker. Om jag gör så här istället vad blir resultatet då? Lyckades jag få fram det som behövde komma fram i den scenen eller måste det förtydligas? Är det för tydligt, skriver jag läsaren på näsan?

Jag tror att eftersom jag inte är nöjd med slutet så har min hjärna svårt att släppa taget. Svårt att koncentrera sig på något annat. Så jag ska ta helgen och läsa igenom manuset igen har jag bestämt. Utan att pilla i det utan bara läsa (med en anteckningsbok bredvid mig så klart). Se om några fler bitar faller på plats 🙂 Troligtvis är manuset tillbaka från redaktören om 1,5 vecka och efter denna rundan som kommer så måste allt sitta på plats.

Det känns som att tiden rusar fram. Det är inte lång tid kvar innan det är 1 januari och runt där ska manuset in till förlaget igen. Då måste allt vara klart. Och jag måste vara nöjd med hur det blev.

Lite lätt skrivångest från mig så här en fredag förmiddag 🙂

Önskar er en underbar helg med mycket skrivande och läsande!

Kram

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Blandade känslor

Publicerad den 7 december, 2016 av christinas

Idag gick manuset iväg till redaktören igen. Det var med blandade känslor som jag tryckte på skicka. Jag är en perfektionist och att skicka iväg något som jag inte är nöjd med är jättejobbigt för mig. Det knyter sig i magen när jag tänker på att min redaktör ska behöva genomlida att läsa igenom de sista fem kapitlen (de är de som skaver och bråkar med mig). Efter att ha tvistat till vissa saker tidigare i manuset så stämmer det inte riktigt på slutet längre och jag får liksom inte till det oavsett hur mycket jag vrider och vänder på det. Förhoppningsvis kan min redaktör hjälpa mig att få rätsida på det så att det inte suger så mycket som det gör nu 😉

Medan jag väntar på att få tillbaka manuset så ska jag läsa. Jag har ett tiotal romanceböcker som ligger och väntar på mig + två handböcker i hur man skriver romance.

Hur går det för er andra skrivande människor där ute?

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Bryt ihop och kom igen

Publicerad den 2 december, 2016 av christinas

I går ringde jag min redaktör i panik. Jag fick helt enkelt inte ihop sista tredjedelen av manuset igen efter förändringarna jag gjort i de första två tredjedelarna. Alla alternativ jag hade kändes helt fel och det bara snurrade i huvudet. Jag insåg att helt enkelt att jag inte skulle klara min deadline, som var igår.

Jag tror att stressen gjorde att allt kändes så mycket värre än det var och tack o lov har jag en underbar redaktör som lyssnade på problemen jag upplevde och vi kom fram till att jag ska skicka med de olika varianterna jag har så att hon kan läsa igenom dem. Vi sköt också på deadline till den 7 december.

Efter samtalet stängde jag ner manuset. Bröt ihop och tyckte att jag var sämst på att skriva. När jag var färdig med det så plockade jag upp en ny bok att läsa och försökte att inte tänka på mitt manus. Få lite distans.

Idag känns det mycket bättre. Jag backade ett steg. Letade fram den version av manuset som jag fick tillbaka från redaktören, innan jag började att göra ändringarna som hon föreslagit, och satte mig och läste igenom det på paddan. Så att jag inte kunde gå in och pilla i det utan bara koncentrera mig på att läsa från början till slut och jag tror att jag har hittat en lösning på det jag kämpade så med igår. Vissa saker föll på plats och jag hoppas att det ska kännas lika bra när jag skriver in dessa förändringar som det gör nu.

Så mitt tips i dag är att om du kör fast och allt känns som en stor soppa och du inte vet vart du ska börja… ta ett steg tillbaka, eller till den punkt där du senast kände att de funkade.

Kram på er alla fina läsare <3

a64376247e0ab823041cb7d13e86055a

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …
  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next
Be mig stanna är den andra fristående delen i serien Gränslös kärlek, en historisk romance om hemligheter, passion och andra chanser i livet.
Finns som ljudbok, e-bok och pocket.
Prenumerera på Christinas Nyhetsbrev
© 2026 Christina Schiller | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema
 

Laddar in kommentarer …
 

    %d