Christina Schiller

Romanceförfattare

Meny
  • Om Christina
  • Utgivna Böcker
    • Forsberga serien
      • Hemligheter små
      • Brutna små regler
      • Små stjärnor i natten
    • Låt spelet börja
    • Systrarna i Forsberga
      • Ett vaniljhjärta om dagen
      • Två röster i natten
      • Alla goda ting är tre
    • Gränslös Kärlek
      • Blind Kärlek
      • Be mig stanna
    • Serien om Glimmerstad slott
      • Greven & Guvernanten
      • Ödet förde oss hit
  • Events
  • Press/Kontakt
  • Nyhetsbrev
Meny

Kategori: Mammaliv

Ny vecka och full fart framåt

Publicerad den 10 oktober, 2016 av christinas

Måndag.

Ny vecka.

Tröttare än tröttast.

Och förkylning på G.

Ingen tid att stanna upp eller sakta ner utan det är full fart framåt som gäller om jag ska hinna till deadline.

Har pepprat mig full med C-vitamin och ingefärsshots för att försöka förhindra att förkylningen blir mer än en rinnande näsa som den är just nu. Har verkligen inte tid att bli sjuk då jag har så mycket att hinna med och mannen dessutom åker på tjänsteresa på onsdag och blir borta resten av veckan.

Idag är det skrivdag igen och jag hoppas hinna med minst 5 kapitel att redigera innan det är dags att hämta Grodan på fritids. Har lovat att vi ska jaga Pokemons då. Vi har ju äntligen lyckats fixa ett sådant där barnkonto till honom.

Ha en underbar start på veckan!

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Date night 

Publicerad den 8 oktober, 2016 av christinas

Igår var det date night med mannen och fina vänner. 

Vi drog till Göteborg och åt gudomligt god mat och drack goda viner på SK Mat & Människor. Kan verkligen rekommendera det stället. 

Efter middagen gick vi vidare till Hard Rock Cafe och drack goda drinkar 🙂 

Vi stannade kvar och sov på Skandic Rubinen och idag strosade vi på stan, fikade och hade mysigt innan det var dags att åka hem igen. 

Tartar på hälleflundra smaksatt med havtorn och ättika, forellrom, kräftmajonäs och kålrabbi. Så gott.
Pankofriterade potatiskroketter med dill och färska räkor. Picklad rödlök och bechamelsås. Himmelskt gott.
Lammrostbiff med brynt svampkräm, trattkantareller, morot och skyddar med sherrysyrad lök. Det smälte i munnen. Så gott.
Hjortronkompott med punsch sprayad vaniljglass och fattigariddare på brioche. Ljuvligt.
Goda drinkar på Hard Rock Cafe. Den här smakade som bananaskids.
Mannen i mitt liv och jag ❤ Redo för en kväll i Göteborg!
Redo för en förmiddag på stan! Klänningen har jag sytt själv och har en massa volanger precis som jag gillar 🙂 Lite gothic lolita över den.

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Att skriva råmanus

Publicerad den 20 september, 2016 av christinas

Jag fortsätter att skriva på råmanuset till tvåan. Slutet börjar närma sig och om jag håller den här farten och skriver varje dag resten av veckan så borde jag vara färdig tills på söndag 🙂

Det här råmanuset har verkligen tagit sin lilla tid att skriva. Jag har känt mig ganska splittrad under skrivandet och jag tror att det hängt ihop med väntan på att få höra om något förlag skulle nappa på mitt första manus (del 1 i serien). Sen kom omarbetningen av del 1 mitt i allt också och jag fick lägga undan del 2 i en månad. Jag har haft svårt att plocka upp det igen, komma in i manuset och få rätt känsla, om det fått ligga och vänta för länge, max 1-2 dagar får det gå annars känns det kämpigt.

Med det här manuset har jag försökt att inte gå tillbaka och börja redigera och ändra saker (som inte ger stora effekter på fortsättningen) innan jag skrivit klart hela manuset. Det har varit skit svårt. Jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt från första början men istället har jag upprepat för mig själv: du kan fixa det i redigeringen. Och sedan lämnat en kommentar om det istället för att börja pilla med det.

En av anledningarna till att jag vill ha klart råmanuset till tvåan innan ettan släpps är för att minska risken att drabbas av andra boks ångesten som jag hört talas om. Jag gillar att ligga lite i framkant så att jag kan njuta sen när ettan kommer ut och lägga en hel del tid på att marknadsföra den och inte behöva tänka på att skriva tvåan samtidigt 🙂

Dessutom så gick det inte riktigt att hindra mina huvudkaraktärer… de ville få ner sin historia på pränt och då var det bara att lyda annars hade de drivit mig galen med deras tjatande 😉

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Fredag = skrivdag

Publicerad den 16 september, 2016 av christinas

Fredag. Igen. Tiden går för fort. Känns som jag inte alls hänger med längre.

Idag är det i alla fall dags för skrivdag. Hela dagen lång 🙂

I går kväll fick jag in ett bra flyt i skrivandet och jag hoppas att det ska fortsätta idag. jag börjar närma mig slutet på råmanuset och jag kan verkligen se hur det vecklar upp sig allt mer medan jag skriver. Sista scenen är redan klar och mellan där jag är nu och dit är det ca 10 – 15 000 ord kvar.

Målet är att bli klar med detta råmanus innan vi drar igång och redigerar Hemligheter små, så att råmanuset ska få vila medan jag lägger all fokus på Hemligheter små under hösten och vintern. Jag tror att det kan bli riktigt bra eftersom jag brukar ha lite problem med att låta manusen vila mer än ett par dagar innan det kliar så mycket i fingrarna att jag inte kan hålla mig.

Kan också meddela att jag även tycks ha hittat tillbaka till läslusten igen 🙂 Läslust och skrivflow verkar gå hand i hand hos mig men jag kan inte läsa nutida romance medan jag själv skriver (förutom Simonas senaste, En enda Risk, som jag bara var tvungen att läsa så snart den damp ner i brevlådan) det så jag har plöjt lite historisk romance (läst min första Lisa Keypas, som jag älskade) och nu håller jag på med Dödlig Åtrå av Susanne Ahlenius som är en erotisk deckare. En ny genre för mig att läsa och det ska bli spännande att se om jag fastnar 🙂

Vad läser ni just nu?

Hur går det med skrivandet?

img_20160910_143410
Nästa bok i denna serie ligger i hyllan och väntar på mig 🙂 Älskade verkligen denna!
img_20160912_211324
Avslutande delen i trilogin. Ca 48 timmar tog det att läsa den. Riktigt bra men jag måste nog erkänna att jag gillar den första, En enda natt, allra mest 🙂

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Bokmässan

Publicerad den 12 september, 2016 av christinas

Bokmässan närmar sig med stormsteg. Inte länge kvar nu och jag ser verkligen fram emot att besöka den. Förra året (mitt första besök) så bestämde jag mig för att jag minsann skulle ha ett bokkontrakt till nästa gång jag besökte mässan och så blev det ju också 🙂

Förra året smög jag mest runt i kulisserna och vågade inte riktigt ta kontakt med någon. Jag har en tendens att bli väldigt blyg när jag befinner mig i vissa situationer… att vara den som ska ta kontakt med människor som jag inte känner är en sådan. Men jag jobbar på det.

Som det ser ut nu så kommer jag att åka dit på lördagen och strosa runt. Jag har några montrar som jag bara ska besöka (där Sara befinner sig är en av dem 🙂 och även förlagets monter) men annars blir det nog bara att lyssna på intressanta seminarier och njuta av upplevelsen.

Nästa års mässa däremot 🙂 då hoppas jag att jag också får signera böcker på löpande band 😮

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Då har nästa steg på resan börjat

Publicerad den 10 september, 2016 av christinas

I går fick jag mejl av min redaktör (gud vad det känns sjukt att skriva det 🙂 ) så nu är första kontakten tagen och näste steg på resan har börjat.

Min redaktör är även den som lektörsläst manuset åt förlaget och jag fick ta del av hennes kommentarer. Det var riktigt spännande och intressant kan jag säga. Gav mig en hel del att fundera över och ta ställning till. En sak som jag dock är 100 % säker på är att vi tillsammans kommer att få fram en bok som verkligen kommer att stråla. Från första till sista sidan.

Jag är så peppad på att sätta igång. På att fila och mejsla ut de saker som fortfarande känns klumpiga och fel. På att polera och putsa tills manuset glänser som den lilla diamant det är. Det har jag aldrig tvivlat på. Inte ens under de jobbigaste stunderna när allt bara känts som skit. Och jag är så glad att någon annan också såg vad som döljer sig där under.

Jag vill lära mig. Bli bättre på det här underbara hantverk som ger mig så mycket. Som kan ge andra så mycket.

Jag vet att det kommer att bli tufft. Att jag kommer vilja streta emot. Att jag måste släppa taget om saker som är viktiga för mig men kanske inte passar in just där… just då. Kill your darlings heter det ju av en anledning 🙂

Nästa vecka ska vi göra upp en plan. Jag och min redaktör (okej det kommer ta ett tag att vänja sig som sagt). Vi har tre månader på oss innan slutredigeringen ska vara klar. Nu känns det som att det är sjukt lång tid men jag vet att tiden går snabbt så det gäller att inte ligga på latsidan.

Sa jag att jag är så peppad på detta 🙂

Kram på er alla fina <3 Tack för att ni hänger med på resan.

d133ec2c0528d6a63519a892cd922d2e

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Måndag och ny vecka

Publicerad den 5 september, 20165 september, 2016 av christinas

Förra veckan spenderades på mannens jobb där jag fick hoppa in och hjälpa till med inventeringen. Jag har räknat maskinborstar till förbannelse och fått ett mindre trevligt smeknamn då jag anser att man lika gärna kan röja när saker och ting ända måste plockas fram för att räknas. Jag menar det finns ju ingen anledning att ha lådor med samma saker på tre olika platser.

I dag har jag också varit in en sväng och hjälp till men i morgon blir det en dag hemma och då ska jag skriva. För det har jag inte orkat alls den senaste veckan. Har varit alldeles för trött på kvällarna efter att barnen lagt sig. Istället har jag gått loss med limpistolen jag fick av mannen och ja… jag är nog lite beroende nu 🙂 Man kan ju göra så mycket roliga saker när man har en limpistol 🙂

Just nu är det diadem och hårspännen som jag fastnat för att pyssla med.

Ja jag gick lite bananas men det är ju så roligt 🙂 jag älskar ju både lolita och Steampunk stilarna så det är skoj att få gå all in ibland.
Ett i svart spets <3

En fråga: Är det någon som läser bloggen som har koll på Wattpad? Brukar ni vara inne och läsa? Skriver och lägger upp? Berätta allt ni vet 🙂
Hoppas kunna dela med mig om hur det går med manusen lite senare i veckan 🙂 Just nu biter jag mig i tungan ett tag till.

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Lat söndag hemma

Publicerad den 28 augusti, 2016 av christinas

Regn. Regn. Och mer regn. 

Så har det sett ut här hos oss idag vilket har resulterat i att vi har haft en mycket lat söndag här hemma. 

Okej, jag gick en långpromenad i morse och sedan körde jag ett Tapout XT pass och nästan dog. Hade helt glömt av hur jäkla jobbigt det är. 

Men efter det har det inte varit många knop. 

Just nu lagar jag mat till matlådor. Lättare att inte stoppa i sig en massa onödigt då 😉 Försöker ju ta tag i det här med hälsan och må bra igen. Så träning och bra nyttig mat är det som gäller. 

Torsk och kyckling med zucchini, paprika, gul lök och sötpotatis. Torsken är smaksatt med röd curry pasta och kycklingen med grön curry pasta.

I morgon har jag Skriv dag och jag längtar. Har funderat på kapitlet jag ska skriva hela helgen så jag hoppas att det ska flyta på när jag sätter mig i morgon. 
Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Kalasfin

Publicerad den 27 augusti, 2016 av christinas

Ibland får man snällt ta av sig mjukisbyxorna och sätta på sig en behå. Idag var en sådan dag då vi skulle på kalas för att fira barnens kusin som fyller hela 3 år.

Jag passade på att inviga nya klänningarna som jag sydde klart i morse och jag måste säga att de blev en favorit. Inte lika bekväma som mina mjukisbyxor men bra nära 🙂

purple dot dress
Kalasfina jag 🙂

Lolita och Steampunk är två stora influenser som jag hämtar mycket inspiration ifrån när jag syr kläder till mig själv fast alltid med en personlig prägel.

Heart of Me Design heter namnet jag syr under och sidan kommer ni till om ni klickar här —-> Heart of Me Design

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Sista scenen i sista boken

Publicerad den 24 augusti, 2016 av christinas

Det är lustigt hur min hjärna tycks fungera 🙂 Jag har precis skrivit ner ett skelett på sista scenen i den sista boken i trilogin jag skriver på just nu. Den har legat och lurat i mitt bakhuvud ett tag nu men i morse föll den sista biten på plats så jag skrev ner det innan jag skulle glömma bort det.

Det verkar som att när jag kör fast i ett manus så hoppar min hjärna vidare till nästa idé som ligger och gror långt där inne och börjar bearbeta den istället och plötsligt så lossnar det och jag kan fortsätta skriva på det manus som jag kört fast i 🙂

Nackdelen är att jag ständigt går runt med tre-fyra olika manusidéer snurrandes i huvudet 🙂 som tar upp plats jag antagligen skulle behövt använda till att komma ihåg viktiga saker som behöver göras, så som att Grodan skulle ha med sig idrottskläder till skolan idag eller att jag i två dagar försökt komma ihåg att ringa till föreningen där barnen tränar Freerunning för att se när inbetalningskorten kommer.

En annan god nyhet är att jag klarat tre dagar utan socker!!! Och att jag tagit tag i kosten igen efter en sommar med lite mycket av det goda 😀

Kram på er <3

Dela detta:

  • Dela på X (Öppnas i ett nytt fönster) X
  • Dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster) Facebook
  • Dela på Pinterest (Öppnas i ett nytt fönster) Pinterest

Gilla detta:

Gilla Laddar in …
  • Previous
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • …
  • 14
  • Next
Be mig stanna är den andra fristående delen i serien Gränslös kärlek, en historisk romance om hemligheter, passion och andra chanser i livet.
Finns som ljudbok, e-bok och pocket.
Prenumerera på Christinas Nyhetsbrev
© 2026 Christina Schiller | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema
 

Laddar in kommentarer …
 

    %d