Nu har jag myst ner mig i soffan och ska titta på ”Djävulen bär Prada”.
Vad gör ni ikväll?
Romanceförfattare
Japp det är dags att börja tänka på årets vinterkläder!
Jag tycker att det känns som att man måste vara ute tidigare för varje år för att hinna köpa vinterkläder till barnen innan storlekarna tar slut! Jag menar, vi är i slutet av augusti början av september och på flera ställen så är vissa vinterkläder redan slutsålda!!
Jag tog mig i kragen och provade förra årets vinterkläder på barnen nu i morse och i år måste vi köpa nya. Jag har ju haft turen att mina barn inte växer så mycket så oftast kan de ha samma vinterkläder två år i rad 🙂 men nu var det då dags att köpa nya!
Vi handlar barnens vinterkläder från Gneis. Bra kläder som håller att vara ute i utan att barnen blir kalla eller blöta. Det är bra kvalité och de håller för tuff lek! Vi är jätte nöjda med dem och har köpt dessa i flera år nu.
I år blev det en ny overall till Grodan. Tog storlek 110 då den han hade förra året i storlek 104 är precis på gränsen.
Grodan valde en grön 🙂
Till Prinsen köper vi två-delat set med jacka och byxa. Han vill inte ha overall även om det finns i hans storlek!
Grön jacka och svarta byxor fick det bli när han valde!
Bilder lånade från Gneis.se
Jag köpte även vantar och mössa till dem, så nu är de redo för vintern! Ska bara klicka hem vinterskor oxå och det blir som vanligt Kuoma. Även där är vi så nöjda med dessa skor och barnen har aldrig haft kalla eller våta fötter trots timmar av utelek i snön!
Vad kör ni på för vinterkläder till barnen?
God morgon!
Sovit gott?
Det har jag gjort. Iaf halva natten vilket är bättre än inget 🙂
Nu ska jag lämna min mysiga varma säng för att gå upp och fixa frukost till mina huliganer som varit uppe lite längre än mig. Att barn ska ha så svårt att fatta detta med sovmorgon på helgerna 🙂
Vad ska ni hitta på idag?
Här blir det jobb och hemma dag med barnen. Jag är ju själv i helgen då J är iväg och tävlar med jeepen.
Kram på er!
Då har vi tagit oss igenom första läxan, Grodan och jag.
Detta kommer att bli spännande kan jag säga för jösses vilket humör den där lille kan ha när det inte blir som han vill. Han kan dessutom argumentera som ingen annan 6 åring. Har jag nämnt att han är väldigt lillgammal 😉
Det gäller verkligen att kunna argumentera tillbaka.
Läxan är gjort iaf och nu är det några dagar tills nästa kommer som tur är!
Då får nog J göra den med honom!
Ja så låter det från Grodans rum just nu!
Det kommer att bli en spännande natt detta. Får se hur mycket sömn vi får!
Så då är hösten här nu då, med buller och bång som varje år. Grodan blir alltid sjuk när hösten kommer. Jag hoppas att det ger med sig snabbt iaf för jag har egentligen inte tid att ha honom hemma sjuk nu när J är borta denna vecka. Är han hemma kan jag inte jobba lika mycket och hamnar efter med beställningarna, men om det nu är så att han måste vara hemma så får man ju göra det bästa av situationen. För jag skickar inte iväg honom om han inte orkar eller har feber. Det är något av det värsta jag vet, föräldrar som lämnar sina barn på förskolan eller fritid/skola trots att de egentligen inte är helt friska och då pratar jag inte om lite snorig näsa osv. utan att man proppar i barnen Alvedon och lämnar trots att barnet hade feber på morgonen, eller inte håller dem hemma 48 timmar sedan senaste symptom vid magsjuka. För oss som har barn med dåligt immunförsvar är det som dömt för att de också blir dåliga. I vintras fick Grodan magsjukan 3 gånger på raken med bara någon veckas mellanrum mellan gångerna pga att föräldrar inte kunde hålla sina barn hemma från förskolan de där 48 timmarna 🙁 Var måttligt road här hemma kan jag säga! Jag hoppas att det blir bättre nu när han börjat förskoleklass och fritids.
Vad säger ni om föräldrar som lämnar på förskola, fritids/skola trotts att barnen inte är friska?
Har ni gjort det någon gång?
Jag kan ärligt säga att det har inte vi. Jag är tvärt emot och håller dem hemma en dag extra om jag kan, bara för att vara säker på att de är friska och inte kan smitta någon annan. Men det hör ju samman med Grodans dåliga immunförsvar. Jag kan ju inte klaga om jag gör som de jag klagar på 😉

Har lämnat barnen på skolan, hem och ätit frukost och nu ska ja dra mig in till stan för att köpa lite tyg till en beställning. Kanske passar jag på att kika lite i några till butiker innan jag åker hem 🙂
Behöver jobba och få gjort ganska mycket idag så jag har inte allt för mycket tid till att strosa runt på stan, men någon mer butik än tygaffären ska jag nog hinna med.
Vad hittar ni på idag?
Behöver hoppa in på mataffären oxå men har lite idé torka på vad jag ska laga för mat idag. Vad ska ni äta? Några förslag på vad jag kan laga?
Kram på er!
Det är måndag igen och dagarna och veckorna bara flyger iväg. Vart tar de vägen? Skulle behöva bromsa tiden lite då jag knappt hinner med!
I dag var det bara att kliva upp när klockan ringde vid 7 och få iväg båda barnen till skolan. Sen hem och jobba arslet av mig för att hinna få klart det som jag skulle posta iväg till kunder idag. Hämtade barnen vid 16 igen och resten av kvällen har bara försvunnit i en massa måsten som man måste ta tag i. Röja i köket, betala räkningar osv.
Jag hann som tur var klippa båda killarna ikväll. De ska ta kort i skolan i morgon så de behöver ju kanske inte ha alldeles för vildvuxna frisyrer 🙂 Prinsen sparar ju ut sitt hår då han vill ha det långt så honom tog jag bara topparna på och klippte lite mer frisyr än vad det var innan och på Grodan körde jag klipparen och jämnade till så att han fick lika långt överallt. Innan hade han ju kort på sidorna och lite längre uppe på.
Jag skulle oxå behöva klippa mig. Mina toppar är så slitna just nu. Måste ta mig tid att göra det snart. Är även sugen på att färga håret igen men jag vet inte om jag ska bli blondare eller köra på det röda som jag haft innan eller kanske göra det ännu rödare, lite mer morotsrött?
J är borta denna vecka på jobb i Stockholm så det är bara jag och Bröderna Bus hemma och då är det upp till mig att se till att vi kommer upp på mornarna så nu ska jag gå och sova så att jag inte är så trött i morgon när klockan ringer igen 🙂
Kram på er!
Att vara förälder i dagens samhälle är som att försöka navigera sig fram på ett minfält! I alla fall om man lyssnar på alla andra ”allvetande” föräldrar där ute. Oavsett vad man gör så är det alltid någon som ifrågasätter och det blir aldrig bra nog i vissas ögon.
Om man ammar har man fallit för amningshysterin, ammar man inte så bryr man sig inte om barnet och närheten man får under amningen utan är självisk. Man ska dela lika på föräldradagarna, men om mamman går tillbaka och jobbar ”för tidigt” så är man en dålig mamma som inte älskar sitt barn och om pappan inte tar ut lika många dagar som mamman så är pappan ointresserad av sina barn och sätter sig själv först. Listan kan göras lång!
Jag kan inte bry mig mindre om vad andra föräldrar gör, så länge som inte barnen kommer till skada vill säga! Men om någon ammar eller ger ersättning, so what! Oavsett så får barnen mat och det är det viktiga. Om någon vill ta hål i öronen på sin 1-åring så gör det då men jag skulle aldrig göra det på mina barn! Varför har vissa människor ett sådant stort behov att lägga sig i allting som andra gör och komma med pekfingrar?
Vi känner våra barn bäst och vi gör vårt bästa för att uppfostra dem till självständiga, egentänkande individer som står med båda fötterna på jorden. Hur vi uppfostrar våra barn, vad vi har för regler och vilka kläder vi köper till våra barn har ingen annan något med att göra.
På sociala medier svämmar det över med moraltanter som kommer med pekpinnar om allt. Frågan är bara om de själva lever som de lär? Det kommer vi aldrig få veta eftersom man på Internet kan framställa sig själv som precis vem som helst! Så ta alla pekpinnar och moraltanter med en nypa salt! Det gör vi och våra barn har fått lika mycket närhet trots att Prinsen ammade och Grodan flaskmatades, de har en lika bra relation till mig som till sin pappa trots att jag har varit hemma med båda barnen och J enbart de öronmärkta 60 dagarna.
Vad är det som är så provokativt med hur man väljer att uppfostra sina barn eller vad man köper för kläder, vagnar osv? Är det den svenska avundsjukan?
Vad tror ni?
Me and my boys!
Idag åt vi bacon inlindad kycklingfilé med en tomat och fetaost sås samt ris till. Så gott och s enkelt att göra!
Nedan följer receptet!
För 4 personer
4 kycklingfilé
1 paket bacon
1 burk crème fraîche soltorkade tomater och fetaost
1 burk vanlig crème fraîche
Om du har stora kycklingfiléer så dela dem i två mindre bitar.
Linda bacon runt filéerna och lägg i en ugns säker form.
Ställ in i ugnen i 10 minuter på 200 grader.
Ta ut formen ur ugnen, Blanda ihop de båda crème fraîchen och häll dem över kycklingfiléerna.
In i ugnen igen i ytterligare 5-10 minuter.
Koka samtidigt ris till 4 personer.
Servera med ris och sallad.